Meteorologia
Front atmosferyczny jest to:
A) linia rozdziału dwóch mas powietrza o różnej temperaturze
B) linia łącząca punkty o stałym ciśnieniu
C) obszar występowania powietrza o obniżonym ciśnieniu
D) masa powietrza przemieszczająca się od wyżu do niżu
Po przejściu frontu cieplnego następuje:
A) poprawa pogody, zanikają opady, zwiększa się nasłonecznienie
B) pogorszenie pogody, mogą pojawić się opady z nimbostratusa
C) nasilenie opadów z cumulonimbusa
D) gwałtowne ochłodzenie
Obszar wyżowy to:
A) obszar występowania powietrza, którego temperatura jest stała na każdej wysokości
B) miejsce występowania powietrza o podwyższonym ciśnieniu
C) miejsce występowania powietrza o obniżonym ciśnieniu
D) obszar powietrza powyżej 1500 m npm
Izobara jest to:
A) linia na mapie pogody łącząca punkty o tym samym ciśnieniu
B) zapis zmiany ciśnienia na osi czasowej
C) obszar występowania powietrza o jednakowym ciśnieniu
D) przyrząd do pomiaru ciśnienia atmosferycznego
Okluzja występuje gdy:
A) nastąpi wyrównanie ciśnienia pomiędzy wyżem a niżem
B) powietrze o wyższej temperaturze napłynie na obszar chłodniejszego powietrza
C) front chłodny dogoni front ciepły
D) powietrze chłodne znajdzie się niżej od ciepłego
Chmura cb:
A) powoduje gwałtowny opad
B) towarzyszą jej silne prądy powietrzne
C) jest dużym zagrożeniem dla pilota paralotniowego
D) wszystkie odpowiedzi są prawidłowe
Chmura nimbostratus:
A) jest chmurą najniższego piętra
B) zbudowana jest z wody i pary wodnej
C) powoduje jednostajny opad deszczu
D) wszystkie odpowiedzi są prawidłowe
Chmura altus:
A) sygnalizuje gwałtowne pogorszenie pogody
B) nie występuje w naszej strefie klimatycznej
C) zbudowana jest wyłącznie z pary wodnej
D) jest chmurą średniego pietra
Chmura cirrus:
A) zbudowana jest z kryształków lodu
B) jest chmurą średniego piętra
C) łatwo przeobraża się w chmurę burzową
D) występuje głównie zimą
Inwersja to:
A) zjawisko wyrównania ciśnienia pomiędzy sąsiadującymi dolinami
B) zjawisko pogodowe, w którym powietrze o wyższej temperaturze znajduje się wyżej
C) efekt przepływu powietrza przez dyszę
D) forma rotoru